خانه
تماس با ما
نقشه سایت
پرژوه های بنیادین
کارت بیمه طلایی فرهنگیان
زمان شروع: شنبه 8 مهر 1391
زمان اتمام: شنبه 8 مهر 1391

 
توضيحات:
توضیحات:

مقدمه : فان اتاکم الله بعافیه فاقبلوا  :

 پس اگر خداوند عافیت و سلامتی بخشد، قدرشناس باشید. (امام علی (ع)، نهج‌البلاغه، خطبه 98)

رسول اکرم ص ؛ « نعمتان مجهولتان ، الصحه و الامان » ( التحفه السنیه ، سید عبدالله الجزایری ص 267) (روضه الواعظین الفتال النیشابوری ص 472) یکی از مهمترین نعمت های الهی که تا به مخاطره نیافتد قدرآن شناخته نمی شود، نعمت سلامتی است که ابعاد مختلف جسمی و روانی را شامل می گردد. بروز هر گونه اختلال و بیماری  علاوه بر تحمیل بار سنگین هزینه های درمانی به کارکنان ، نگرانی و کاهش کارآیی آنان را نیز به دنبال خواهد داشت  . لذا پوشش بیمه ای می تواند علاوه بر تامین امنیت روانی، تکریم شخصیت ، دلگرمی و رضایتمندی شغلی کارکنان ، موجبات افزایش کارآیی و ارتقاء ضریب بهره وری آنان را نیز فراهم آورد .

 

1-    ارزش های ناظر براجرای طرح : (آموزه های اسلام ، ارزش های انقلاب اسلامی ، سخنان و بیانات امام و مقام معظم رهبری) :

 « ما می خواهیم اگر کسی در خانواده مریض شد ، بیش از مریض داری رنج دیگری نداشته باشد » .

 (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از معلمان 9/2/71) .

 

2-   اسناد پشتیبان  : (قانون اساسی ، سند چشم انداز ، برنامه چهارم ، برنامه پنجم ، سند آموزش و پرورش و ...) ، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ، اسناد تحولی آموزش و پرورش  ، ماده 90 قانون برنامه چهارم ، ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری ، مواد 29 و 31 قانون اساسی

 

 

3-  عنوان طرح :              بیمه طلایی فرهنگیان (تحول در خدمات بیمه ای) .

 

4-  شرح طرح  (تعریف ، ویژگی ها) :

تحت پوشش قرار دادن کلیه هزینه های مازاد بر درمان بیمه های پایه فرهنگیان ، اعم از بیمه خدمات درمانی وتامین اجتماعی و همچنین بعضی از هزینه های درمانی تعریف شده در طرح بیمه مذکور نظیر دندانپزشکی ، عینک و ...  به موجب قرارداد منعقد شده کلیه کارکنان شاغل(اعم از رسمی و پیمانی) به همراه افراد تحت تکفل آنان  شامل همسر و فرزندان ، می توانند از تاریخ 1/2/89 لغایت 31/1/90 با پرداخت حق بیمه طلایی خود از این خدمات استفاده نمایند .

حق بیمه طلایی :  میزان حق بیمه برای هر نفر ماهیانه 120 هزار ریال است که 60 هزار ریال آن توسط کارمند و 60 هزار ریال دیگر از اعتبارات رفاهی فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش توسط اداره محل خدمت تامین و پرداخت می گردد .

 

5-  ویژگی ها :

-        تامین بیمه درمانی کامل برای فرهنگیان ، برای اولین بار در قرار دادهای بیمه ای وزارت آموزش و پرورش .

-        تامین تمام هزینه های بیمارستانی (جراحی های تخصصی ، عمومی و  بستری) بدون سقف و پرداخت کلیه  هزینه های انجام شده توسط فرهنگیان .

-        پرداخت کلیه هزینه های خدمات آزمایشگاهی ، ویزیت پزشکان ، هزینه های دارویی برای اولین بار در قرار دادهای بیمه ای وزارت آموزش و پرورش .

-        پرداخت هزینه های دندانپزشکی ، تهیه عینک برای اولین بار در طرح بیمه مذکور .

-        پرداخت هزینه زایمان تا سقف 10 میلیون ریال .

-        عضوگیری و تحت پوشش قرار دادن همکاران فرهنگی در تمام مدت اجرای قرار داد (بدون مدت زمانی).

 

6-  ضرورت طرح :

نظر به این که تا کنون هیچ یک از پوشش های بیمه ای موجود (نظیر خدمات درمانی و تامین اجتماعی) نتوانسته  جوابگوی تامین کلیه هزینه های در مانی فرهنگیان و افراد تحت تکفل آنان باشد ، همچنین با عنایت به این که بیمه های تکمیلی درمانی به صورت کامل تمام هزینه های درمانی را تحت پوشش قرار نمی دادند . لذا بیمه طلایی فرهنگیان با ارجحیت نسبت به سایر پوشش های بیمه ای از جمله پرداخت کلیه هزینه های درمانی در بیمارستان ها بدون سقف ، پرداخت هزینه های دندانپزشکی ، دارویی ، آزمایشگاه ، عینک و  ... با حمایت های دولت محترم قابلیت اجرا پیدا نمود.

 

7-  مبانی و اصول مورد نظر :

توجه به سلامت جسمی به عنوان امانت الهی یکی از برترین نعمت ها ، گواراترین نصیب ها و نعمت قدر ناشناخته ذکر شده است . مبانی قرآن و سفارشات اکید پیامبر گرامی (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام در لزوم توجه به عدالت ، کرامت ، تعاون ، بهداشت و سلامت و حفظ نشاط  . ازجمله امیر مؤمنان(ع) پیر مرد نابینایی را دید که در گوشه ای نشسته است از کسانی که در اطراف او بودند پرسید این کیست گفتند نصرانی است.  فرمود:
      « اِسْتَعْملُوه حتّی إذ كَبُر وَعَجَزَ، مَنَعُوهُ أَنْفِقُوا عَلَيْهِ مِنْ بیت المال»)وسائل الشیعة 11/ ابواب جهاد العدوّ باب 11/ حدیث19) او را به کار گمارده اید حالا که پیر و ناتوان شده او را ترک کرده و از حق مشروعش ممنوع ساخته اید، از بیت المال به او بپردازید ».

 

8-  ساحت تربیتی پوشش دهنده طرح :

این طرح  دو ساحت 1- تربیت زیستی _ بدنی و 2- دینی - اخلاقی  را تحت پوشش قرار می دهد .

 

9-   ساختار و ارکان مورد نظر :

1)      وزارت آموزش و پرورش .

 2) شرکت سهامی بیمه ایران  .

3) اداره کل تعاون و پشتیبانی .

 4) ادارات کل آموزش و پرورش استان ها .

 5) مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق .

 

10-اهداف کیفی و کمی طرح :

1-     جلوگیری از تحمیل هزینه های تشخیصی و درمانی بیمه شدگان .

2-     توسعه امکان بهره مندی از کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی .

3-      افزایش سطح رضایتمندی کارکنان در نتیجه کارآیی کارکنان  .

4-      کیفیت بخشی ، ارتقاء شان و تکریم  فرهنگیان  و خانواده آنان .

5-    فراهم کردن شرایط لازم برای دسترسی عادلانه فرهنگیان به امکانات تشخیصی و درمانی

6-    کاهش سهم کارکنان در پرداخت هزینه های درمانی

7-    گسترش و توسعه فرهنگ بیمه ای در جامعه

8-  از نظر کمی این طرح قرار است یک میلیون و هفتصدو پنجاه و چهارهزارو سیصد (300/754/1) نفر از فرهنگیان و اعضای خانواده آنان را تحت پوشش قرار دهد .

 

11-  استلزامات :

-        ایجاد بستر مناسب و تدوین برنامه اجرایی ، اسناد پشتیبان ، اهداف برنامه ای

-        ماده «90» قانون برنامه چهارم توسعه

-        ماده « 85» قانون مدیریت خدمات کشوری .

-        تاکید برنامه پنجم توسعه مبنی بر توسعه کمی و کیفی بیمه سلامت

 

12-                 سیر زمانی اجرای طرح :

        زمان اجرای طرح از تاریخ 1/2/89 لغایت 31/1/1390 به مدت یکسال شمسی می باشد .

 

13-                طرح های انجام شده یا در حال انجام مشابه با طرح مورد نظر :

        قراردادهای بیمه کارکنان وزارت نیرو که تلفیقی از بیمه پایه و مکمل می باشد .

 

14-                طرح های انجام شده یا در حال انجام مکمل طرح مورد نظر :

بیمه طلایی کارکنان و افراد تحت تکفل آن ها، کامل ترین شکل بیمه در مقایسه با سایر بیمه های موجود ایران است که برای اولین بار در آموزش و پرورش با توجه به گستره عظیم خانواده فرهنگیان (300/754/1 نفر) به اجرا در می آید .

 

15-                فعالیت ها و اقدامات :

1-    مطالعات اولیه وتهیه طرح بر اساس پیشنهاد آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش .

2-    اخذ مصوبات از دولت و هماهنگی با مجلس .

3-    تشکیل کارگروه(کمیته) ویژه و تدوین آئین نامه مربوطه .

4-    برگزاری نشست های متعدد با مسئولان .

5-    تهیه نرم افزارهای مورد نیاز .

6-    تهیه دستورالعمل و آئین نامه های مربوطه در خصوص نحوه پوشش بیمه ای کارکنان وارسال آن به استان ها .

7-    جمع آوری اطلاعات متقاضیان  با توجه به دستور العمل ها، در سامانه بیمه طلایی وزارت .

8-    پالایش اطلاعات و ارسال آن به شرکت بیمه .

9-     صدور کارت بیمه طلایی توسط شرکت  بیمه ایران  جهت مراجعه بیمه شدگان به کلیه بیمارستان هاو مراکز درمانی .

10- ارسال کارت های بیمه طلایی به استان ها جهت توزیع .

11- تشکیل کمیته نظارت بر حسن اجرای قرارداد در کلیه استان ها .

12- اطلاع رسانی به کارکنان با استفاده از بخشنامه ، سایت ، بروشور و...

13- ملزم نمودن شعبات بیمه به عقد قرارداد با آموزش و پرورش برابر توافقات انجام شده .

16-                راهبرد ها :

1-    جلوگیری از تحمیل هزینه های تشخیصی و درمانی بیمه شدگان .

2-    توسعه امکان بهره مندی از کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی .

3-    افزایش سطح رضایتمندی کارکنان و کارآیی کارکنان .

 

17-                اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز :

            پانزده هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع بانک های عامل و وجوه سپرده گذاری دولت .

 

 

18-                اقدامات هماهنگی ، حمایتی و پشتیبانی مورد نیاز :

v    هماهنگی با شورای عالی بیمه .

v    هماهنگی با کمیسیون عالی بهداشت .

v    هماهنگی با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران .

v    هماهنگی با دفتر برنامه ریزی و بودجه مستقر در وزارت آموزش و پرورش .

 

19-  نشست های توجیهی و تخصصی پیش بینی شده :

§        تشکیل جلسات شورای راهبردی در ستاد و متعاقب آن در کلیه استان های کشور .

§        تشکیل جلسات توجیهی با مدیران کلیه شعب بیمه ایران و روسای ادارات تعاون آموزش و پرورش استان ها .

§        تشکیل جلسات تخصصی مدیران و صاحب نظران و کارکنان بیمه ایران .

 

20-                کارگاه های آموزشی و جلسات هم اندیشی پیش بینی گردیده :

برگزاری دوره آموزشی برای کلیه کارکنان و کارشناسان تعاون ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و گردهمایی با حضور متخصصین و تمدید آن در صورت لزوم .

 

 

21-                 جزوات و بروشور های در نظر گرفته شده :

    تهیه دستورالعمل های لازم و بروشور در خصوص بیمه طلایی به تعدادیک میلیون نسخه برای کلیه بیمه شدگان و توزیع آن بین فرهنگیان .

    اطلاع رسانی از طریق سایت و هفته نامه نگاه و...

 

22-                مکانیزم نظارت بر طرح :

 

           تشکیل کمیته نظارت بر حسن اجرای قرارداد در کلیه استان ها .

 

23-               مشکلات و موانع :

o       تاخیر در صدور کارت بیمه طلایی برای بیمه شدگان .

o       کمبود مراجع و مراکز درمانی طرف قرار داد .

o       کمبود نیروی انسانی لازم  و متخصص در برخی شعبات طرف قرار داد .

o       عدم هماهنگی کافی بین شرکت های مجری و بیمه گذار.

o       وجود مشکل در تفکیک هزینه های دارو و ویزیت به دلیل منفک بودن بیمه پایه و تکمیلی .

 

 

24-               راهکارها و پیشنهادات :

Ø     ایجاد زمینه های لازم جهت فرهنگ سازی و افزایش ضریب نفوذ بیمه در فرهنگیان .

Ø     ایجاد بستر و زیر ساخت های لازم جهت تلفیق بیمه پایه و مکمل .

Ø     هماهنگی با شرکت های بیمه گر جهت صدور کارت هوشمند برای بیمه شدگان .

Ø     هماهنگی با شرکت های بیمه گر جهت پوشش فراگیر و ویژه برای بیماران صعب العلاج و پر هزینه .

Ø     ایجاد سامانه و وب سایت جهت اخذ نظرات و پیشنهادات در خصوص بیمه طلایی .

Ø     تدوین دوره های آموزش بیمه برای کلیه کارشناسان تعاون مناطق .

 

25-                   بازخوردها :

v    رضایتمندی حد اکثری فرهنگیان .

v    ارتقاء سطح فرهنگ بیمه ای در بین فرهنگیان .

v    ارتقاء پایگاه و منزلت فرهنگیان در جامعه .

 

26-               حمایت و پشتیبان درون و برون وزارتی :

ü     حمایت دولت و معاونت محترم راهبردی منابع انسانی ریاست جمهوری از طرح مذکور .

ü     مرکز آموزش نیروی انسانی ، آمار و فناوری وزارت آموزش و پرورش

ü     دفتر برنامه و بودجه

ü      اداره کل امور مالی و ذیحسابی

ü     اداره کل امور اداری و تشکیلات

ü     معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی

ü     اداره کل آموزش و پرورش استان

ü     مدیریت آموزش و پرورش منطقه / شهرستان

ü     درمانگاه های فرهنگیان

ü     همکاری بیمه ایران

 

23-  فعالیت های اجرایی و نظارت :

1-    آسیب شناسی خدمات بیمه ای گذشته و استفاده از یافته های آن در برنامه ریزی .

2-    بررسی عملکرد و نقایص قراردادهای بیمه ای سال گذشته سراسر کشور از طریق نظارت و تحلیل آن .

3-    تشکیل جلسات شورای سیاست گذاری .

4-    نظرسنجی از صاحب نظران و استعلام از شرکت های بیمه و استفاده از نتایج آن در برنامه ریزی کلان .

5-  اخذ مصوبه 47662/44597 مورخ 2/3/89 جهت اجرای طرح بیمه طلایی و 1731/ص/89 مورخ 5/2/89 شورای عالی بیمه خدمات درمانی در این خصوص .

6-    ارائه خدمات ، پرداخت هزینه ها برابر مقررات .

7-     ارزیابی مستمر از عملکرد .

27-               دستاورد ها و نتایج :

 

·        ارتقای شان و منزلت  اجتماعی و رفاهی فرهنگیان و خانواده آنان

·        ارتقای ضریب رضایتمندی و انگیزشی کارکنان و افزایش بهره وری آنان

·        ایجاد و ارتقای سطح امنیت روانی برای کارکنان و خانواده آنان

·        پرداخت کلیه هزینه های ویزیت، دارو ، ملزومات پزشکی و جراحی عمومی و تخصصی با تعهدات بدون سقف

·        پرداخت کلیه هزینه های کلینیکی و پارا کلینیکی تهیه اعضای طبیعی پیوندی و آرتروز با تعهدات بدون سقف

·        پرداخت کلیه هزینه های زایمان ، نازایی ، سزارین و... بدون سقف .

·        پرداخت کلیه هزینه های دندانپزشکی تا سقف 2 میلیون ریال .

·        پرداخت  هزینه های تهیه عینک تا سقف 500 هزار .

·        تحت پوشش قرار گرفتن بیش از  /300/754/1 نفر از فرهنگیان و افراد تحت تکفل آنان

 

*   لازم به ذکر است به دلیل استقبال گسترده فرهنگیان شاغل و خانواده آنان از ابتکارطرح بیمه طلایی در

    سایه حمایت های دولت دهم و رویکرد عدالت محور وزیر محترم آموزش و پرورش تلاش گردید تا این    

    طرح در مورد بازنشستگان فرهنگی نیز تعمیم یابد .

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (meduguest)


Powered By Sigma ITID.