زیرپورتال مرکزی
منو اشیا عمودی
صفحه اصلی
اخبار مهم
10 خبر بالا
آلبوم تصاویر
اخبار
اخبار
ارتباط
اطلاعیه ها
اوقات شرعی
بازدیدها
پرژوه های بنیادین
جستجو
زیر پورتال ها
سایت های مرتبط
متون عمومی
متون عمومی
متون عمومی
متون عمومی
متون عمومی
متون عمومی
منو
نظر خواهی
ورود کاربران
ورود کاربران
پرژوه های بنیادین
کارت بیمه طلایی فرهنگیان
زمان شروع: شنبه 8 مهر 1391
زمان اتمام: شنبه 8 مهر 1391

 
توضيحات:
توضیحات:

مقدمه : فان اتاکم الله بعافیه فاقبلوا  :

 پس اگر خداوند عافیت و سلامتی بخشد، قدرشناس باشید. (امام علی (ع)، نهج‌البلاغه، خطبه 98)

رسول اکرم ص ؛ « نعمتان مجهولتان ، الصحه و الامان » ( التحفه السنیه ، سید عبدالله الجزایری ص 267) (روضه الواعظین الفتال النیشابوری ص 472) یکی از مهمترین نعمت های الهی که تا به مخاطره نیافتد قدرآن شناخته نمی شود، نعمت سلامتی است که ابعاد مختلف جسمی و روانی را شامل می گردد. بروز هر گونه اختلال و بیماری  علاوه بر تحمیل بار سنگین هزینه های درمانی به کارکنان ، نگرانی و کاهش کارآیی آنان را نیز به دنبال خواهد داشت  . لذا پوشش بیمه ای می تواند علاوه بر تامین امنیت روانی، تکریم شخصیت ، دلگرمی و رضایتمندی شغلی کارکنان ، موجبات افزایش کارآیی و ارتقاء ضریب بهره وری آنان را نیز فراهم آورد .

 

1-    ارزش های ناظر براجرای طرح : (آموزه های اسلام ، ارزش های انقلاب اسلامی ، سخنان و بیانات امام و مقام معظم رهبری) :

 « ما می خواهیم اگر کسی در خانواده مریض شد ، بیش از مریض داری رنج دیگری نداشته باشد » .

 (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از معلمان 9/2/71) .

 

2-   اسناد پشتیبان  : (قانون اساسی ، سند چشم انداز ، برنامه چهارم ، برنامه پنجم ، سند آموزش و پرورش و ...) ، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ، اسناد تحولی آموزش و پرورش  ، ماده 90 قانون برنامه چهارم ، ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری ، مواد 29 و 31 قانون اساسی

 

 

3-  عنوان طرح :              بیمه طلایی فرهنگیان (تحول در خدمات بیمه ای) .

 

4-  شرح طرح  (تعریف ، ویژگی ها) :

تحت پوشش قرار دادن کلیه هزینه های مازاد بر درمان بیمه های پایه فرهنگیان ، اعم از بیمه خدمات درمانی وتامین اجتماعی و همچنین بعضی از هزینه های درمانی تعریف شده در طرح بیمه مذکور نظیر دندانپزشکی ، عینک و ...  به موجب قرارداد منعقد شده کلیه کارکنان شاغل(اعم از رسمی و پیمانی) به همراه افراد تحت تکفل آنان  شامل همسر و فرزندان ، می توانند از تاریخ 1/2/89 لغایت 31/1/90 با پرداخت حق بیمه طلایی خود از این خدمات استفاده نمایند .

حق بیمه طلایی :  میزان حق بیمه برای هر نفر ماهیانه 120 هزار ریال است که 60 هزار ریال آن توسط کارمند و 60 هزار ریال دیگر از اعتبارات رفاهی فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش توسط اداره محل خدمت تامین و پرداخت می گردد .

 

5-  ویژگی ها :

-        تامین بیمه درمانی کامل برای فرهنگیان ، برای اولین بار در قرار دادهای بیمه ای وزارت آموزش و پرورش .

-        تامین تمام هزینه های بیمارستانی (جراحی های تخصصی ، عمومی و  بستری) بدون سقف و پرداخت کلیه  هزینه های انجام شده توسط فرهنگیان .

-        پرداخت کلیه هزینه های خدمات آزمایشگاهی ، ویزیت پزشکان ، هزینه های دارویی برای اولین بار در قرار دادهای بیمه ای وزارت آموزش و پرورش .

-        پرداخت هزینه های دندانپزشکی ، تهیه عینک برای اولین بار در طرح بیمه مذکور .

-        پرداخت هزینه زایمان تا سقف 10 میلیون ریال .

-        عضوگیری و تحت پوشش قرار دادن همکاران فرهنگی در تمام مدت اجرای قرار داد (بدون مدت زمانی).

 

6-  ضرورت طرح :

نظر به این که تا کنون هیچ یک از پوشش های بیمه ای موجود (نظیر خدمات درمانی و تامین اجتماعی) نتوانسته  جوابگوی تامین کلیه هزینه های در مانی فرهنگیان و افراد تحت تکفل آنان باشد ، همچنین با عنایت به این که بیمه های تکمیلی درمانی به صورت کامل تمام هزینه های درمانی را تحت پوشش قرار نمی دادند . لذا بیمه طلایی فرهنگیان با ارجحیت نسبت به سایر پوشش های بیمه ای از جمله پرداخت کلیه هزینه های درمانی در بیمارستان ها بدون سقف ، پرداخت هزینه های دندانپزشکی ، دارویی ، آزمایشگاه ، عینک و  ... با حمایت های دولت محترم قابلیت اجرا پیدا نمود.

 

7-  مبانی و اصول مورد نظر :

توجه به سلامت جسمی به عنوان امانت الهی یکی از برترین نعمت ها ، گواراترین نصیب ها و نعمت قدر ناشناخته ذکر شده است . مبانی قرآن و سفارشات اکید پیامبر گرامی (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام در لزوم توجه به عدالت ، کرامت ، تعاون ، بهداشت و سلامت و حفظ نشاط  . ازجمله امیر مؤمنان(ع) پیر مرد نابینایی را دید که در گوشه ای نشسته است از کسانی که در اطراف او بودند پرسید این کیست گفتند نصرانی است.  فرمود:
      « اِسْتَعْملُوه حتّی إذ كَبُر وَعَجَزَ، مَنَعُوهُ أَنْفِقُوا عَلَيْهِ مِنْ بیت المال»)وسائل الشیعة 11/ ابواب جهاد العدوّ باب 11/ حدیث19) او را به کار گمارده اید حالا که پیر و ناتوان شده او را ترک کرده و از حق مشروعش ممنوع ساخته اید، از بیت المال به او بپردازید ».

 

8-  ساحت تربیتی پوشش دهنده طرح :

این طرح  دو ساحت 1- تربیت زیستی _ بدنی و 2- دینی - اخلاقی  را تحت پوشش قرار می دهد .

 

9-   ساختار و ارکان مورد نظر :

1)      وزارت آموزش و پرورش .

 2) شرکت سهامی بیمه ایران  .

3) اداره کل تعاون و پشتیبانی .

 4) ادارات کل آموزش و پرورش استان ها .

 5) مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق .

 

10-اهداف کیفی و کمی طرح :

1-     جلوگیری از تحمیل هزینه های تشخیصی و درمانی بیمه شدگان .

2-     توسعه امکان بهره مندی از کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی .

3-      افزایش سطح رضایتمندی کارکنان در نتیجه کارآیی کارکنان  .

4-      کیفیت بخشی ، ارتقاء شان و تکریم  فرهنگیان  و خانواده آنان .

5-    فراهم کردن شرایط لازم برای دسترسی عادلانه فرهنگیان به امکانات تشخیصی و درمانی

6-    کاهش سهم کارکنان در پرداخت هزینه های درمانی

7-    گسترش و توسعه فرهنگ بیمه ای در جامعه

8-  از نظر کمی این طرح قرار است یک میلیون و هفتصدو پنجاه و چهارهزارو سیصد (300/754/1) نفر از فرهنگیان و اعضای خانواده آنان را تحت پوشش قرار دهد .

 

11-  استلزامات :

-        ایجاد بستر مناسب و تدوین برنامه اجرایی ، اسناد پشتیبان ، اهداف برنامه ای

-        ماده «90» قانون برنامه چهارم توسعه

-        ماده « 85» قانون مدیریت خدمات کشوری .

-        تاکید برنامه پنجم توسعه مبنی بر توسعه کمی و کیفی بیمه سلامت

 

12-                 سیر زمانی اجرای طرح :

        زمان اجرای طرح از تاریخ 1/2/89 لغایت 31/1/1390 به مدت یکسال شمسی می باشد .

 

13-                طرح های انجام شده یا در حال انجام مشابه با طرح مورد نظر :

        قراردادهای بیمه کارکنان وزارت نیرو که تلفیقی از بیمه پایه و مکمل می باشد .

 

14-                طرح های انجام شده یا در حال انجام مکمل طرح مورد نظر :

بیمه طلایی کارکنان و افراد تحت تکفل آن ها، کامل ترین شکل بیمه در مقایسه با سایر بیمه های موجود ایران است که برای اولین بار در آموزش و پرورش با توجه به گستره عظیم خانواده فرهنگیان (300/754/1 نفر) به اجرا در می آید .

 

15-                فعالیت ها و اقدامات :

1-    مطالعات اولیه وتهیه طرح بر اساس پیشنهاد آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش .

2-    اخذ مصوبات از دولت و هماهنگی با مجلس .

3-    تشکیل کارگروه(کمیته) ویژه و تدوین آئین نامه مربوطه .

4-    برگزاری نشست های متعدد با مسئولان .

5-    تهیه نرم افزارهای مورد نیاز .

6-    تهیه دستورالعمل و آئین نامه های مربوطه در خصوص نحوه پوشش بیمه ای کارکنان وارسال آن به استان ها .

7-    جمع آوری اطلاعات متقاضیان  با توجه به دستور العمل ها، در سامانه بیمه طلایی وزارت .

8-    پالایش اطلاعات و ارسال آن به شرکت بیمه .

9-     صدور کارت بیمه طلایی توسط شرکت  بیمه ایران  جهت مراجعه بیمه شدگان به کلیه بیمارستان هاو مراکز درمانی .

10- ارسال کارت های بیمه طلایی به استان ها جهت توزیع .

11- تشکیل کمیته نظارت بر حسن اجرای قرارداد در کلیه استان ها .

12- اطلاع رسانی به کارکنان با استفاده از بخشنامه ، سایت ، بروشور و...

13- ملزم نمودن شعبات بیمه به عقد قرارداد با آموزش و پرورش برابر توافقات انجام شده .

16-                راهبرد ها :

1-    جلوگیری از تحمیل هزینه های تشخیصی و درمانی بیمه شدگان .

2-    توسعه امکان بهره مندی از کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی .

3-    افزایش سطح رضایتمندی کارکنان و کارآیی کارکنان .

 

17-                اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز :

            پانزده هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع بانک های عامل و وجوه سپرده گذاری دولت .

 

 

18-                اقدامات هماهنگی ، حمایتی و پشتیبانی مورد نیاز :

v    هماهنگی با شورای عالی بیمه .

v    هماهنگی با کمیسیون عالی بهداشت .

v    هماهنگی با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران .

v    هماهنگی با دفتر برنامه ریزی و بودجه مستقر در وزارت آموزش و پرورش .

 

19-  نشست های توجیهی و تخصصی پیش بینی شده :

§        تشکیل جلسات شورای راهبردی در ستاد و متعاقب آن در کلیه استان های کشور .

§        تشکیل جلسات توجیهی با مدیران کلیه شعب بیمه ایران و روسای ادارات تعاون آموزش و پرورش استان ها .

§        تشکیل جلسات تخصصی مدیران و صاحب نظران و کارکنان بیمه ایران .

 

20-                کارگاه های آموزشی و جلسات هم اندیشی پیش بینی گردیده :

برگزاری دوره آموزشی برای کلیه کارکنان و کارشناسان تعاون ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و گردهمایی با حضور متخصصین و تمدید آن در صورت لزوم .

 

 

21-                 جزوات و بروشور های در نظر گرفته شده :

    تهیه دستورالعمل های لازم و بروشور در خصوص بیمه طلایی به تعدادیک میلیون نسخه برای کلیه بیمه شدگان و توزیع آن بین فرهنگیان .

    اطلاع رسانی از طریق سایت و هفته نامه نگاه و...

 

22-                مکانیزم نظارت بر طرح :

 

           تشکیل کمیته نظارت بر حسن اجرای قرارداد در کلیه استان ها .

 

23-               مشکلات و موانع :

o       تاخیر در صدور کارت بیمه طلایی برای بیمه شدگان .

o       کمبود مراجع و مراکز درمانی طرف قرار داد .

o       کمبود نیروی انسانی لازم  و متخصص در برخی شعبات طرف قرار داد .

o       عدم هماهنگی کافی بین شرکت های مجری و بیمه گذار.

o       وجود مشکل در تفکیک هزینه های دارو و ویزیت به دلیل منفک بودن بیمه پایه و تکمیلی .

 

 

24-               راهکارها و پیشنهادات :

Ø     ایجاد زمینه های لازم جهت فرهنگ سازی و افزایش ضریب نفوذ بیمه در فرهنگیان .

Ø     ایجاد بستر و زیر ساخت های لازم جهت تلفیق بیمه پایه و مکمل .

Ø     هماهنگی با شرکت های بیمه گر جهت صدور کارت هوشمند برای بیمه شدگان .

Ø     هماهنگی با شرکت های بیمه گر جهت پوشش فراگیر و ویژه برای بیماران صعب العلاج و پر هزینه .

Ø     ایجاد سامانه و وب سایت جهت اخذ نظرات و پیشنهادات در خصوص بیمه طلایی .

Ø     تدوین دوره های آموزش بیمه برای کلیه کارشناسان تعاون مناطق .

 

25-                   بازخوردها :

v    رضایتمندی حد اکثری فرهنگیان .

v    ارتقاء سطح فرهنگ بیمه ای در بین فرهنگیان .

v    ارتقاء پایگاه و منزلت فرهنگیان در جامعه .

 

26-               حمایت و پشتیبان درون و برون وزارتی :

ü     حمایت دولت و معاونت محترم راهبردی منابع انسانی ریاست جمهوری از طرح مذکور .

ü     مرکز آموزش نیروی انسانی ، آمار و فناوری وزارت آموزش و پرورش

ü     دفتر برنامه و بودجه

ü      اداره کل امور مالی و ذیحسابی

ü     اداره کل امور اداری و تشکیلات

ü     معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی

ü     اداره کل آموزش و پرورش استان

ü     مدیریت آموزش و پرورش منطقه / شهرستان

ü     درمانگاه های فرهنگیان

ü     همکاری بیمه ایران

 

23-  فعالیت های اجرایی و نظارت :

1-    آسیب شناسی خدمات بیمه ای گذشته و استفاده از یافته های آن در برنامه ریزی .

2-    بررسی عملکرد و نقایص قراردادهای بیمه ای سال گذشته سراسر کشور از طریق نظارت و تحلیل آن .

3-    تشکیل جلسات شورای سیاست گذاری .

4-    نظرسنجی از صاحب نظران و استعلام از شرکت های بیمه و استفاده از نتایج آن در برنامه ریزی کلان .

5-  اخذ مصوبه 47662/44597 مورخ 2/3/89 جهت اجرای طرح بیمه طلایی و 1731/ص/89 مورخ 5/2/89 شورای عالی بیمه خدمات درمانی در این خصوص .

6-    ارائه خدمات ، پرداخت هزینه ها برابر مقررات .

7-     ارزیابی مستمر از عملکرد .

27-               دستاورد ها و نتایج :

 

·        ارتقای شان و منزلت  اجتماعی و رفاهی فرهنگیان و خانواده آنان

·        ارتقای ضریب رضایتمندی و انگیزشی کارکنان و افزایش بهره وری آنان

·        ایجاد و ارتقای سطح امنیت روانی برای کارکنان و خانواده آنان

·        پرداخت کلیه هزینه های ویزیت، دارو ، ملزومات پزشکی و جراحی عمومی و تخصصی با تعهدات بدون سقف

·        پرداخت کلیه هزینه های کلینیکی و پارا کلینیکی تهیه اعضای طبیعی پیوندی و آرتروز با تعهدات بدون سقف

·        پرداخت کلیه هزینه های زایمان ، نازایی ، سزارین و... بدون سقف .

·        پرداخت کلیه هزینه های دندانپزشکی تا سقف 2 میلیون ریال .

·        پرداخت  هزینه های تهیه عینک تا سقف 500 هزار .

·        تحت پوشش قرار گرفتن بیش از  /300/754/1 نفر از فرهنگیان و افراد تحت تکفل آنان

 

*   لازم به ذکر است به دلیل استقبال گسترده فرهنگیان شاغل و خانواده آنان از ابتکارطرح بیمه طلایی در

    سایه حمایت های دولت دهم و رویکرد عدالت محور وزیر محترم آموزش و پرورش تلاش گردید تا این    

    طرح در مورد بازنشستگان فرهنگی نیز تعمیم یابد .

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (meduguest)


Powered By Sigma ITID.